Glutensiz Beslenme

Yemek yedikten sonra genelde nasıl hissediyorsunuz? Halsizlik, şişkinlik, kas ve eklem ağrıları, hazımda güçlük, hatta bazen cilt problemleri gibi durumlarla mücadele içindeyseniz glutene karşı hassasiyetiniz olabilir. Dr. Deniz Duman’ın da önerisi ile bunu anlamanın en iyi yolu bir süre glutensiz beslenmeyi denemek.

Glutensiz ürünleri beslenmenize dahil ederken dikkat etmeniz gerekense, vitamin ve minerallerce vücudun ihtiyaçlarını karşıladığınız gibi, lezzetten de ödün vermemek. Bunun için glutensiz tarifler, diyetinizde nelere dikkat etmeniz gerektiği ya da dışarıda olduğunuzda glutensiz neler yiyebileceğiniz konusunda bazı önerilerimiz olacak.

Glutensiz Diyet Nasıl Yapılır?

Bitkisel bir protein olarak gluteni tamamen hayatınızdan çıkarma konusu sandığınız kadar zor değil. Ancak bunun için sağlıklı ve düzenli bir beslenme planı oluşturmanız gerekiyor. Vitamin ve minerallerce zengin, bol lifli, doğal, besleyici sebze ve meyveler; bitkisel protein kaynakları olan kuru baklagiller; tavuk, balık ve et çeşitleri; yumurta, peynir, süt ve yoğurt gibi besleyici hayvansal gıdalar, glutensiz beslenme modelinizin yapı taşlarını oluşturmalı.

Pek çok kişi için işin ana öğün kısmı kolay atlatılabilir olsa da, çay kahve saatlerine eşlik eden hamur işi lezzetlere karşı koymak biraz daha zorlayıcı olabiliyor. Ancak paketli glutensiz yiyeceklere ulaşmak eskisi kadar zor değil. Eti Pronot’un sizlere sunduğu glutensiz kurabiye ve kek çeşitlerini çay keyfinize dahil edebilirsiniz. Ayrıca glutensiz un çeşitlerine yönelerek birbirinden farklı, lezzetli tarifler deneyerek de mutfağınızı zenginleştirmek elinizde.

Glutensiz Diyetin Püf noktaları

Dr. Deniz Duman’ın uzman görüşüne göre gluten hassasiyeti ya da çölyak hastalığı belirtilerinden şüphe duyuyorsanız paketli gıdaların hemen hepsinin içeriğinde yer alan glutenden uzak durmak için, işe satın aldığınız paketli gıdaların içeriklerini okumakla başlamalısınız. Kendinize alternatif bir beslenme planı oluşturmalı, kısa süreli diyet listelerini takip etmekten ziyade, sağlıklı beslenmeyi alışkanlık haline getirmelisiniz. Elbette bu süreçte çok sevdiğiniz hamur işlerinden uzak kalmak zorunda değilsiniz. Marketlerdeki glutensiz ürünleri sofranıza dahil edebilir, glutensiz un, glutensiz ekmek gibi gıdaları tüketebilirsiniz.

Glutensiz Yiyecekler Listesi

Glutensiz yiyecekleri diyetinize dahil etmeden önce dikkat etmeniz gereken en önemli ayrıntı, paketli gıdalarda ürün içeriklerini okumak; ayrıca gluten içeren ürünlerle aynı tesiste işlenmemiş olmasına özen göstermek. Doktorumuz, diyetinize dahil edebileceğiniz gluten içermeyen gıdalardan bazılarını sizin için listeledi:

Mısır unu, patates unu, kestane unu, pirinç unu
Fasulye, bezelye, barbunya, soya fasulyesi, nohut, mercimek
Pirinç, kinoa, karabuğday, maş fasulyesi
Amarant, ararot, keten tohumu, soya, tef
Meyve ve sebze çeşitleri
Et, tavuk, balık (Panelenmemiş, una bulanmamış, marine edilmemiş).
Süt, yumurta, peynir, yoğurt, tereyağı, bal (içerikleri okunmalı).
Zeytin, zeytinyağı, ay çiçek, mısır, fındık ve kanola yağları
Fındık, fıstık, badem, ceviz, leblebi
Dondurma (Ürün içerikleri okunmalı).


Çölyak hastası olmadan da glutensiz besinler tüketmenin faydaları ve zararları nelerdir?
Gluten diyetine ara verip, yeniden başlayabilir miyim?
Yaşadığım yerde glutensiz ekmek bulamıyorum; ne yapmalıyım?
UZMANA BİR SORUM VAR! PROF. DR. DENİZ (GÜNEY) DUMAN Soru Sor Sıkça Sorulan Sorular